• en
  • nl
  • Cyclist Road-User Interaction Support (CRUISer)

    Senioren fietsen steeds meer en blijven langer fietsen. Een positieve ontwikkeling, want fietsen draagt bij aan een goede gezondheid, verhoogt kwaliteit van leven en is cruciaal voor de mobiliteit. Echter, oudere fietsers hebben een verhoogd risico op vallen en daarbij oplopen van letsel (fig. 1). Ongeveer driekwart van de ongevallen zijn enkelzijdige ongevallen waarbij geen andere verkeersdeelnemers direct betrokken zijn. Verwacht wordt dat in het jaar 2020 het aantal gewonde oudere fietsers uit enkelzijdige ongevallen stijgt tot 15000 per jaar.

    Cruiser: statistics first aid

    figuur 1: statistieken Eerste Hulp.

    Onderzoek heeft aangetoond dat enkelzijdige ongevallen regelmatig vooraf worden gegaan door interactie met een andere weggebruiker. Doel van deze studie is het ontwikkelen van product-prototypen voor een veiligheidssysteem welke de fietser ondersteunt in zijn interactie met medeweggebruikers en daarbij ongelukken kan voorkomen. Denk hierbij aan veiligheidsproducten die (in)direct ingrijpen op de fietsbalans, die de fietser zelf of zijn mede-weggebruiker waarschuwen of een automatisch fietssnelheid-aanpassend systeem.

     

    Doel van dit project:

    Het voornaamste doel van dit project is het in kaart brengen welk tot ongelukken leidend gedrag kan worden voorkomen door middel van technologie; het project moet resulteren in een veiligheidssysteem dat oudere fietsers ondersteunt in hun interactie met andere weggebruikers. We willen:

    • het gedrag van oudere fietsers in hun interactie met andere weggebruikers vastleggen, analyseren en categoriseren;
    • uitzoeken hoe gedrag op een veilige manier kan worden gedetecteerd en teruggekoppeld aan de fietsers zonder ze mentaal te overbelasten;
    • onderzoeken in hoeverre gedragsinterventies effectief zijn om de oudere fietser mobiel en veilig te houden;
    • onderzoeken wat voor invloed de interventies hebben op de mentale belasting en het comfort van de oudere fietser;
    • kennis vergaren over de angsten van oudere fietsers, interactie tussen weggebruikers, en de effecten van gedragsinterventies op ontwikkelingsprototypes.

    Op basis van de doelstelling zijn zes werkpakketten opgesteld:

    WP1:               Literatuuronderzoek en gebruikerseisen. Coordinator: R. (Rosemary) Dubbeldam, Roesingh Research and Development. Lees meer…..

    WP2:               Cameraobservatie ter plaatse en ‘naturalistic cycling’-studie. Coordinator: D. (Dick) de Waard, University of Groningen.  Lees meer..

    WP3:               Productspecificaties en technische uitvoerbaarheid. Coordinator: M. (Maurice) Tak, INDES.  Lees meer…..

    WP4:               Ontwikkeling van veiligheidsproductcomponenten voor de geselecteerde systemen en integratie van het systeem in de fiets. Coordinator: M. (Maurice) Tak, INDES.  Lees meer…..

    WP5:               Evaluatie van productcomponenten en validatie van gebruikerseisen. Coordinator: D. (Dick) de Waard, University of Groningen.  Lees meer …..

    WP6:               Definitieve praktijkevaluatie met eindgebruikers. Coordinator: D. (Dick) de Waard, University of Groningen.  Lees meer…..

    References
    Subsidy

    Standaard logo projecten LS&H subsidie